Pondus og jeg

15.6.05

Vasking og sånn

Jeg tror jeg må skrive noen interaktive ord om vasking. Det hadde vært spennende om det hadde vært enklet å greit.
Det er ikke fult så enkelt når det er snakk om at 20 mennesker som skal vaske ned et bygg som IMI-kirken, hver mandag. Arbeidsoppgavene er enkle og de tar tid. Det beste er at det hver mandag også er vaskedag på Mosvangen. Eller Slottet som jeg liker å kalle det. Vi styrer på å vasker, vi er en vaskende gjen tror jeg. Det er spennende å se på folk som vasker, noen synger og andre danser mens de vasker. Det er rett og slett liv i leiren, noen vasker seint andre vasker aldri, dette er livets realitet. Er det ikke?? Hvorfor er det sånn at de som gjør minst her i samfunnet får mest igjen. Fanger! Jeg kunne egentlig nesten tenkt meg å sitte litt i fengsel, kanskje bare på litt mer frivillig basis og så har jeg ikke lyst til å gjøre noe ulovelig. Det er greit, fangene krever og de får. Jeg ville vært der tre år så jeg fikk gratis utdanning, og så kunne jeg gå ut i arbeidslivet uten studielån og noen ting. (det er jo selvsagt litt dumt å ha et litt grått rulleblad da) Hvis vi da ser på de som har jobbet hele livet. De har blitt 67 år og vært så heldig å få litt pansjon, så går det et par år til så skal de på gammlehjem. (stakkars mennesker) Det er et av de stedene jeg ikke har tenkt meg. Så må man bli vasket og stelt og matet, hvis du er så heldig at de har tid og overskudd til det da. Så blir du stua inn på det rommet du har fått tildelt (hvis de er heldige så ligger de bare med tre andre) og så skal du greie deg selv. Som regel vil det si å ligge i senga, el sitte in en stol til neste måltid. Mens de sitter der funderer de nok på om de blir husket denne gangen. Nå er jeg langt ute på viddene. Jeg skal tilbake til vaskingen etter dette kanskje litt for satirefylte innslaget om gamle og fanger. (Har dette noe med Målfrid å gjøre?) Det å vaske på IMI er jo egentlig litt gøy også. Det er jo som sagt sånn at man smiler og ler til hverandre. Som regel hilser jeg på alle minst to ganger de to timene. Min oppgave dette året har vært å stå krombøyd over en do og vasket. Det får meg til å reflektere over bringe bær .(hvor kom de fra tro) Jeg har forøvrig blitt en reser på å vaske vasker og speil. Det er nesten så nalen blir rødgødende. Så synger jeg litt lovsanger og ber litt. Det er egentlig flott. Mitt største hjertesukk er at jeg aldri har fått kjøre vaskebilen på IMI den er SÅÅÅÅ kul, og selvsagt...... gul! Det kan nok hende det kommer et bilde av den etter hvert når jeg klarer å forstå meg på detta bildegreiene. JAJA. Til kommende ACTA-elever og dere som er så hwldige at dere har fått sommer jobben med å vaske. Kos dere masse!!! Be gjerne en del. Be litt for meg når dere står på hodet oppi doene. (Jeg tror jeg har vasket doene kongen var på:)(:) Jeg har vist sakt det jeg skulle tror jeg kanskje det kommer en oppfølger. Case Closed!!