Pondus og jeg

4.9.09

Ord og uttrykk igjen

Dette er en blogg i lys av orddebatten som raser i gangen i det britiske språkrådet. De skal prøve å bli bedre dvs. prøve å luke ut rasistiske ord.
De har jo da prøvd å fjerne alle ord og uttrykk som inneholder noe med mørk, svart ja you name it.

Eksempler er:
Det svartnet for han, Det ser mørkt ut, Familiens sorte får.
Og sånn fortsetter det, så jeg tenkte at det kan jo hende det er andre i samfunnet vårt som også kunne føles seg krenket av ord og uttrykk vi stadig vekk bruker. Så jeg begynt forsiktig med:

Et hundeliv
Postmann
Kassadame
Kongens høyre hånd
Mannevond
Politimann
Brannmann
Sykesøster
Barnehagetante
Barnehageonkel
Steinhard
Steindød
Mannen med ljåen
Flaskehals
Syltynn
Alle gode ting er tre
Heksekunst

Og her vil jeg bare nevne at jeg ikke har noen intensjon om å være rasist på noen måte. De som angripes her er det engelske språkrådet eller hva de nå kaller seg.

Han var en slu orm.
Manndom
Kalle
Sjørløve
Hvitere enn hvit
Tverrfaglig
Sinnsykt bra/ dårlig/ osv
Brystvorte

Ja, nå er vel jeg tom for ord og uttrykk, men jeg veit med meg selv at hvis jeg hadde fått et ord eller uttrykk i hende skulle jeg sikkert klart å ro en gal mening ut av det.
Hvis dere har noen ord og uttrykk som skal inn i lista mi bare fyll på.
God helg!! Nå er snart The Cure klare med Friday I’m in love igjen.
For øvrig en sang som absolutt anbefales på en dag som detta.

2 Comments:

At 8:13 p.m., Blogger Marit said...

Kvinnfolk?

 
At 12:00 p.m., Blogger larsk said...

sykesøster => syke mann? ;)

 

Legg inn en kommentar

<< Home