Pondus og jeg

16.6.05

Fragmentering av Trær

Her kommer min annonserte post "Fragmentering av Trær". Før jeg begynner den vil jeg bare gratulere og informere om at Målfrid har kommet inn på Ideretshøyskolen eller hva det heter. Til min store stolthet klokka hu inn 100m svømming på 1.48!! STOLT!!!

Nå tilbake til min lille posten
Dette er en fortelling om en prosess som inneholder mye gøy, litt vondt, men mest av alt Svette. Det begynner en stille morgen da ting blir alt annet enn stille. 16000 omdreininger på noen få kubikk. Motorsagmasakeren er igang igjen. Hans Magnus!:) Før dette har jeg starta traktoren og tøffa inn i skogen.
John Deer 1040 det er traktoren sin det. Toppfart på 32km/h, bare pass dere. (hvis dere har rulator)
Så faller det ene treet etter det andre fortrinnsvis bjørk. Det hender at andre trær også må falle, men det er som regel bare for å komme til en flott bjørkelegg.
Etter en del timers arbeid, påfylling av bensin og sagolje et par ganger er det lunsj. Da sitter jeg inni traktoren og nyter maten min. Etterpå må alle de trærne som det er blitt startet en fragmenteringsprosess i dras ut av skogen, dette blir gjort med en vinsj. (den ble forøvrig reparert i dag. En stor takk rettes mot Erik som sveiset den veldig bra) Så er det å komme seg ut igjen av skogen uten å velte, steile eller kjøre seg fast. Laste av og inn igjen. Dette er en møysommelig prosess, men det er gøy. Av og til er adrenalinpumpa ganske aktiv også.
Etter en del dager med denne jobben starter den neste. Den er total fragmentering. Hvertfall nesten.
De store stokkene blir saget i mindre biter, dvs. så store at jeg klarer å legge dem inn på samlebåndet på vedmaskinen. Så kappes, kløyves og defragmenteres den (puttes i 800l sekker) En dag med dette arbeidet resulterer i ca seks sekker ved. Den skal kjøres bort på et jorde der den skal stå å tørke til dens endelige død et sted i Kongsberg. Dette er en fin måte å tjene penger på. Jeg får vært ute, jeg får trent, jeg får kjørt traktor, jeg får adrenalin, (noen ganger litt for mye) jeg er min egen sjef og jeg er helt mutt putt aleine. Det siste er ikke så gøy. Ekstrovert som jeg er. En av mine neste poster skal hete "Ekstrovert, en velsignelse og/eller forbannelse"
Hvis det er noen som har spørsmål, eller noen som skjønte noe av det jeg snakka om så komenter meg gjerne.