Pondus og jeg

23.1.09

Fotgjenger

Som de fleste veit er jeg for det meste fotgjenger. Dette er jo et ganske så fint liv.
Som dere veit så er jeg også mann!
Dette kan by på et par små problemer, fordi.
Som barn lærte vi at vi skulle gå på venstre siden av vegen og man skulle sykle og kjøre på den andre sia. Detta fungerte jo veldig bra så lenge jeg ikke kjørte bil fordi konsekvensene med å gå el sykle på "feil" side av vegen. Bilkjøring derimot funker jo ikke. Derfor har jeg kjørt meg litt fast i høyre felt kan du si. Derfor går, sykler og kjører jeg bil på høyre side. Hvorfor gjør ikke alle detta? Jeg er mann det holder lenge med å holde kontroll på høyre.
Jeg går stadig nesten på noen, fordi de synes at venstre er fint. Hvis alle hadde brukt kjøreskole undervisninga i det dagelige også. Det er vikeplikt fra høyre på fotgjengerfeltet også?

2 Comments:

At 6:27 a.m., Blogger T said...

for å få litt teori inn i detta her spørsmålet ditt.

“A high degree of cooperation is an intrinsic part of pedestrian behavior- without
it, walking would be impossible.” (Birenbaum and Sagarin, 1973, p. 46)

Kan også føya te eit lite utdrag av eit sammendrag som vart skreve i aalborg nå i år.

Pedestrians generally follow certain unwritten rules. These rules are to keep the movement going. Some of these rules are:
(1) keep to the right (left in Britain) and (2) that elderly citizens have the right of way over their younger´s. Some of these rules parallel the written
laws of the road; some simply reflect good old-fashioned chivalry. The different rules determine the interaction between pedestrians. It is a two-way
communication done by body language, things like eye contact, and point of balance. Because of the nature of two-way communications, pedestrian
expect some degree of cooperation from other pedestrians to prevent collisions. Pedestrians expect the people around to follow the same rules.

I følge dette så vil eg sei at du følger dei reglane som er satte, men det mangler kommunikasjon mellom deg og dei andre fotgjengarane, dvs dykk krasje.

Endelig fekk æg brukt for Birenbaum and Sagarin og Erving
Goffman :-P

 
At 11:06 a.m., Anonymous Anonym said...

Har ikke Goffman noe med sosiologi å gjøre? Jeg synes dette lød kjent.

Men ellers så kommer det jo litt an på humør (Er jeg i veldig godt/dårlig humør tenker jeg ikke alltid på hvor jeg går), - og ikke minst føreforhold i disse dager, på mine kanter av landet. Det er ikke alltid mulig å passere på rette side, og hvis jeg er eldst skal jeg altså slippe å bli full av sne/søle/vann (stryk det som ikke passer), men hvis den andre insistrerer på at jeg er yngst osv... Ja, det er virkelig komplisert, og ikke alle har lest Goffman eller Birenbaum eller Sagarin, eller hatt foreldre eller venner som har lest noen av dem. Og hvor er TV2 når vi trenger dem?

 

Legg inn en kommentar

<< Home