Pondus og jeg

14.9.10

Tankekors

I går når jeg gikk hjem fra jobben kikka jeg rundt meg som jeg pleide og plutselig fant jeg en god del penger liggende å strø. Det gikk en kar foran meg som jeg stoppa og lurte på om han hadde mista pengene sine, det mente han at han hadde gjort så han fikk pengene.
Han blei veldig overraska over at jeg kom bort og spurt om han hadde mista pengene, han var rett og slett himmelfallen. Han hadde gjort regning med at jeg skulle ha putta pengene i egen lomme og latt som ingen ting. Inni mitt hode var jo detta i grunn uaktuelt. Han blei til og med så overveldet at jeg fikk finnerlønn, ganske lettjente penger.
På tur hjem på bussen tenkte jeg en del videre, hva slags samfunn er det vi lever i i grunn? Er normalen å være uærlig? Det står i Boka at vi er kalt til å være andreledes, er det så enkelt i samfunnet vårt? Det står også det at gud skal gi oss mye mer enn vi fatter og klarer å be om. Og for min del vil jeg jo si at Gud innfridde i går. Jeg hadde ingen planer om å være grei/velsigne et menneske på vei hjem fra jobb og hadde heller ingen forventning om en liten slant ekstra. Hvorfor gjøre verden vanskeligere enn det den er? Ved å bøye seg ned og rope etter mannen foran var vi to blide menn som gikk hjem hver til vårt i går, fantastisk!!!!!