Pondus og jeg

8.3.06

En stor beklagelse og litt mat

Her kommer et par store beklagelser!!
1. Jeg har ikke hatt tid nok i det siste til å lese alle de fantastiske bloggen rundtom
2. Jeg har kommentert altfor lite, (ska værtfall ikke klage på lite kommentarer på en stund)
3. Sist men ikke minst må jeg jo beklage at jeg er altfor sein til å oppdattere meg!

Jeg er usikker på hva jeg ska si om mat.
Tror jeg går for noe dagligdags jeg!

Gryterett (gourmetedition)
Først og fremst vil jeg si at lavkallorimat er ut!

Først finner mann no kjøtt, mørbran eller no i den rettning er passe dyrt og mørt (da trenger det mindre koketid)
Kjøttet skal skjæres i sånn ca store terninger, så kan man kryddre etter smak og behov. Mine behov er timian og Pepper, pepperet må være grovmal. finmalt pepper er nesten ennå mer fy enn salt. Kjøtt skal ikke ha salt på seg før; eller ikke ha salt på seg i det heletatt.
Varm opp en panne med en del melange fres kjøttet til det nesten er gjennomstekt.
Putt kjøttet et lagelig sted og ha det stekefettet som er igjen i en kjele, sammen med smøret har man i mel (detta er da å lage saus på den gode måten) alle har gjort detta på brødsløyden!

Etter man har spedd ut "sausen" sånn littegran, begynner moroa. Litt tytebærsyltetøy, litt brunost, litt salt(vær forsiktig med saltet, rømmen gir en del saltsmak), en del rømme og en god skvett fløte, et par knuste einerbær(for de som liker viltsmaker). Ellers så kan man jo velge selv hva man vil ha oppi, detta er ikke saus som skal være sterk. Den skal være FYLDIG.
Likevel kan lit chilli være velkomment.

Denne gryteretten serveres helst med poteter, stekt brokkoli og sjampinjong.

Hadde jeg ikke nå vært avholds så skulle jeg jo anbefalt en god vin, men siden jeg nå en gang er det så er det vann som anbefales!!

Pris 75kr per kuver

100-lapp i tillegg hvi vin er ønskelig

Hvis noen lurer på noe utover detta så er det bare å si ifra!
Ellers lever jeg i beste velgående! Til neste gang!!

7 Comments:

At 10:01 a.m., Blogger Frk. Tjoms said...

ingen bil? :(

 
At 4:56 p.m., Blogger Unknown said...

Min hemmelige gryterett ingrediens er craime fresh. Synes den fungerer bedre enn rømme. Men sånn ellers høres det ikke dumt ut å bli invitert på middag av deg :D

 
At 10:09 p.m., Blogger Ole Severin said...

Hans Magnus, du e velkommen anytime til Trondheim og lage så mye mat du bare vil!
Og selvfølgelig henge med meg:)

 
At 10:52 p.m., Blogger HMM said...

Jeg er smigret både til det ene og det andre!!!!!
Jeg lager mat for de fleste jeg! Hvis noen vil ha mat er det bare å si ifra!
Petter jeg er faktisk enig med deg, craime fresh er bedre i saus og siden vi ikke skulle spare på hverken kruttet el penga så ville jeg nok spandert på det istedenfor rømmen!

 
At 10:08 p.m., Blogger Susanne said...

E ikkje sikker på om eg hadde klart å laga dette sjøl, ingen sjokolade.... Men d hørres godt ut:)

 
At 6:40 p.m., Anonymous Anonym said...

lyst til å ta en tur til Kbg å servere småpikene litt mat? ;)

 
At 8:32 p.m., Blogger HMM said...

Jeg stiller som kokk i Påska jeg!! Bare si en dag og en tid så kommer jeg tassende!
Tariffene er som vanlig en klem eller tre fra mine kjære småpiker:P:P

 

Legg inn en kommentar

<< Home